Overvejer du medlemskab? Se hvad vi kan tilbyde i Greve Udspring

Læs mere

Udspring hos os 

Forestil dig et udspringshold med børn fra 8-14 år. Når børnene melder sig til udspring afkræves de reelt udvikling fra dag et. Alt hvad der sker her går ud på, at blive bedre til noget, så man kan blive bedre til noget andet, så man kan blive bedre til noget tredje, - og nej er ikke en mulighed, fordi der er et klart mål som skal nås. Det gælder både for træneren og børnene og derfor skal vi hurtigt finde ud af, hvordan vi opnår den største udvikling her og nu, for hver enkelt udspringer.

Se, Lasse er en meget stille dreng og han ”siger” ikke ret meget med sin tilstedeværelse, hvilket ikke harmonerer ret godt med udspring. Marcus har påtaget sig klovnerollen på holdet og mister ofte sit fokus. Jens er god og han lærer hurtigt nye spring, men vil for hurtigt videre i stedet for at forfine de spring han allerede kan. Brians motorik er ikke særlig velegnet til udspring. Dorte har masser af selvtillid og selvværd, men hun er bange. Eva har måske svært ved at mærke sig selv, hun kan slet ikke få plads til alle sine følelser og kommer derfor oftere/tit lidt galt af sted; hver gang træneren stiller (mindre) krav eller adresserer ”problemet” bryder Eva ud i gråd.

Overordnet handler det om udspring, men alle børnene har forskellige udviklingsbehov, som skal opfyldes for at nå dertil, hvor man rent faktisk kan lære udspring. Det betyder at træneren ofte har forskellige agendaer for træningen, i forhold til børnene. Træneren skal hjælpe med at synliggøre alt det gode som springerne kan/gør og er. På den måde øger træneren muligheden for, at børnene kan aflæse sig selv i de andre (selv’et sammen med andre) og derved finde/opnå anerkendelse af sin værdi/sit selvværd. Pludseligt handler udspring altså om alt andet end at hoppe fra vippen. Og derfor er coaching nødvendigt.